Чушките

- чудесен вкус и много ползи

Чушките основно се разделят в две големи групи – лютиви и сладки. Сред лютивите има такива, които приятно възбуждат сетивата, но и такива, които буквално изгарят кожата и лигавиците. Както лютите, така и сладките се различават помежду си по форма, цвят, размер. Има големи и малки, тесни и издължени, широки, прилични на топки и т. н.

Цветовото им разнообразие е огромно – почти бели, жълти, оранжеви, червени, кафеникави, лилави – при това всеки цвят е представен в различни нюанси според сорта и начина и условията на отглеждане. Защо не споменавам зелените? Зеленият цвят при чушките – по-светъл или по-тъмен – е признак на незрялост и е характерен за почти всички сортове.

Техническа и ботаническа зрялост

Агрономите говорят за техническа и ботаническа зрялост на чушките. В техническа зрялост пиперът има всички белези на сорта, зелен е, годен е за ядене и има характерен вкус. В ботаническа той е червен или с цвят, специфичен за сорта, семената му са готови за размножаване. На вкус сладни, защото захарите в него са повече. По-високо е и съдържанието на други хранителни вещества. Например – на витамин С – около 2 пъти, на витамин А – над 8 пъти. За сметка на това зелените съдържат повече полифеноли.

Хранителните вещества в пипера

Подобно на краставицата и домата, чушките съдържат над 93% вода. Около 4,5 – 5% се падат на въглехидратите, като повече от една трета от тях са фибри. Имат незначителни количества мазнини и протеини.

Само 100 грама от зелените пиперки доставят около 97% от необходимата дневна норма витамин С за възрастни. Богати са на витамин А и важните за здравето каротеноиди, съдържат витамините от В комплекс, включително фолиева киселина, витамин К и Е.

Доставчик са на манган, калий, желязо, магнезий, фосфор, цинк и калций.

Освобождават около 20 калории от 100 грама.

Биоактивни съставки, характерни за чушките:

  • капсаицин – лютиво вещество, характерно за лютите чушки, има болкоуспокояващ ефект, загрява и ускорява метаболизма;
  • капсантин – мастноразтворим пигмент, на който дължат блестящия си червен цвят зрелите пиперки; разполага с висок антиоксидантен потенциал. Предполага се, че оказва потискащ ефект върху туморообразуването в дебелото черво;
  • каротеноиди – сред тях лутеин и зеаксантин, които са с особено значение за здравето на очите, лутеинът е по-характерен за зелените, все още неузрели чушки;
  • кверцетин – флавоноид, на който се възлагат големи надежди за превенция и облекчаване на хроничните заболявания;
  • ликопен – мощен антиоксидант, познат от доматите, по-лесно се усвоява след термична обработка;
  • лутеолин – вещество със специфични противовъзпалителни ефекти и др.

Ползи за здравето от похапването на чушки

  • Подкрепят здравето на очите и намаляват риска от катаракта и дегенерация на макулата – това се случва благодарение на изобилието на каротеноиди, на лутеин и зеаксантин.
  • Полезни са при анемия и понижават вероятността от нея – макар да съдържат малко желязо, големите количества витамин С подобряват усвояването му в червата, а В6 подкрепя производството на хемоглобин.
  • Повлияват добре хроничните заболявания (сърдечни, диабет, артрит, рак) с високия си антиоксидантен потенциал.
  • Предполага се, че забавят влошаването на паметта при невродегенеративните заболявания (Алцхаймер). Някои от съставките им потискат ензимите, които увреждат нервните влакна.
  • Правят се изследвания за способността им да понижават нивата на глюкозата в кръвта и т. н.

Принципно чушките са безопасни за консумация, рядко някои се оказва алергичен към тях или изпитва непоносимост.

Лесна гозба с чушки

Изберете 15тина средно големи чушки с правилна форма (по-лесно се пържат). Измийте, подсушете и запържете от всички страни, без да махате дръжките. Прехвърлете в дълбок съд.

Нарежете две глави лук и два моркова. Запържете леко в сгорещен зехтин (олио). Изсипете около литър смлени или настъргани домати. Когато сосът се посгъсти, добавете 2-3 ситно нарязани скилидки чесън, черен пипер, червен пипер и джоджен или босилек – по вкус. Посолете.

С готовия сос залейте чушките. Поръсете обилно със ситно накълцан магданоз. Захлупете и изчакайте 15тина минути.

Получава се прекрасно леко основно ястие, но можете да го ползвате и за гарнитура.

Да ви е сладко!

Прочетете още:
„Доматите – чудната храна“
„Семената и зърнените – каква е разликата“
„Булгур – за какво да го използвате“

 

Оставете коментар

Абонирай се за нашия бюлетин:

Scroll to Top