Зелените храни

– коприва, лапад, киселец и спанак

Пролетта дойде и се хванахме за зелено. По припекливите места и на завет около храстите вече растат копривата, лападът и киселецът.  Превърнали се в последните десетилетия в екзотика, предлагана тук-там в някои заведения, те са реабилитирани от тенденциите за здравословно хранене. Сергиите по пазарите предлагат различни сортове спанак.

Първите пресни зелении лесно и бързо ще допълнят поизчерпаните резерви на организма от минерали и витамини, ще го заредят с полезни растителни биоактивни съставки. При това – повярвайте – ястията с тях могат да са удивително вкусни.

Състав и особености на спанака, лапада, киселеца и копривата

Копривата, лападът, киселецът и спанакът са добър и достъпен начин да разнообразите и обогатите менюто си. Те са отличен източник на основните витамини от група В, на витамин А и С, Е и К. Доставят желязо, магнезий, манган, фосфор, калий, калций и цинк, натрий. Важни са и заради смилаемите и несмилаеми фибри, които регулират стомашно-чревния тракт. Съдържат основните аминокиселини, органични киселини, полифеноли и флавоноиди, каротеноиди. Освобождават около 20 – 25 калории на 100 г.

Характерни за тях са оксаловата киселина и солите ѝ (оксалати), затова честата им консумация не е подходяща при ревматоидни заболявания, бъбречни проблеми и т. п. Поради оксалатите се препоръчва при варене да се сменя водата на спанака на няколко пъти.

Сармички с лапад

Задушете ситно нарязан кромид (2 средни глави) и морков (1-2 според едрината). Добавете около 100 – 120 мл млени (рендосани) домати. Като се изпари водата, запържете до стъклен 1 чаена чаша измит ориз. Прибавете около половин килограм кайма и разтрийте добре. Сипете половин чаена чаша топла вода. Овкусете с черен и червен пипер, с чубрица, джоджен и сол.

Почистете около 3 връзки лапад, измийте, подредете в тава, затиснете с чиния и залейте с вряла подсолена вода. Като поизстинат, завийте сармички в попарените лападови листа. Подредете в тавичка, подмазана с олио, долейте вода до под горния край на сармичките. Печете до готовност. Поднесете с кисело мляко.

Яхния с киселец и гъби

Почистете около 250 г киселец и го нарежете на ситно. Задушете в олио и малко вода 2 връзки зелен лук и киселеца. Като омекнат, добавете 5-6 почистени и нарязани по-едри печурки. Като поомекнат и гъбите, сипете около 200 мл рендосани (смлени) домати. След 5-7 минути сипете в съда една шепа измит ориз (1/3 чаена чаша) и 1 чаша гореща вода. Овкусете с черен и червен пипер и сол. Захлупете. Оставете на слаб огън до готовност на ориза. Ако се налага, долейте малко топла вода – да се получи гъстотата на яхния. Свалете ястието и поръсете обилно с накълцан магданоз.

Гозбата е свежа, с леко кисел вкус. Можете да приготвите още крем супи и чорби, спанак с агнешко, коприва с яйца или на каша, както и салати.

Ако ви се струва непосилно да ходите по поляните и храсталаците да търсите киселец, лапад и коприва, аз имам една проста тайна – отглеждам си ги вкъщи. Отделила съм по около квадратен метър за всяко растение, но става и в по-големи сандъчета. Можете да си купите семена или да си пренесете по някое коренче от полето в градината. Така ще са ви подръка по всяко време.

Изпробвайте рецептите и да ви е вкусно!

Прочетете още:
„Коприва – полезни свойства“
„Солен кекс с копривено брашно“
„Спанак – няколко неща, които не знаем за него“

 

 

 

Оставете коментар

Абонирай се за нашия бюлетин:

Scroll to Top