Връзката между хранене,

здраве и дълголетие

 

Живеем все по-дълго. Но и все повече страдаме от хронични заболявания, които силно влошават качеството ни на живот. Това ни кара да се страхуваме от остаряването и да се опитваме да го забавим.

Здраве и хранене

Храната никога досега не е била толкова достъпна и не е нанасяла толкова щети. Така наречената западна диета, която властва в Европа и Америка през последните петдесетина години, и налагаща се все повече в целия свят, не носи нищо добро за здравето на хората. Редки или липсващи до преди половин век болести като цьолиакия и диабет 2 днес стават все по-чести и по-смъртоносни, а те са провокирани от големите количества глутен в модифицираните сортове пшеница и прекомерният дял на рафинираната захар и рафинираното брашно в менюто ни.

Западната диета в много голяма степен провокира трайни хронични възпаления, които пък са в основата на хроничните заболявания и предизвикват ускорено стареене.

Старостта не се определя според хронологичната възраст на човека. Тя зависи от биологичното му състояние и често хора на 70 и повече години имат по-добри жизнени показатели от значително по-млади от тях. Има ли това връзка с храненето?

Хранене и дълголетие

Днес столетниците съвсем не са рядкост. Статистиката сочи, че повечето от тях са съсредоточени в няколко области на планетата. Добре проучени са пет така наречени сини зони. Интересът на учените е обясним – това са региони в различни части на света, в които хората около и над сто години са много, при това те са здрави, жизнени, обслужват се сами и често продължават да работят. Какъв е секретът?

Общото при столетниците от

  • Окинава, Япония;
  • Икария, Гърция;
  • Оглиастра, Сардиния – Италия;
  • Лома Лонда, Калифорния – САЩ;
  • полуостров Никоя – Коста Рика

са основните характеристики на диетата. Тя се отличава с:

  • преобладаващо растителната храна с много плодове и зеленчуци, фасул и леща, соя и царевица, ядки, семена и зърна;
  • много риба и морски дарове;
  • зехтин и авокадо;
  • много зелени подправки и билки;
  • умерени количества млечни и яйца;
  • по-рядко месо – около пет пъти месечно с размера на тесте карти;
  • рядко тестени и сладкиши;
  • много зелен чай и умерени количества червено вино.

Тя се характеризира още с по-малки количества мазнини, по-нисък калориен прием, протеините не са много и в значителната си част са растителни. Някои от общностите са вегетарианци, а като цяло растителната храна е около и над 90% от менюто на всички.

Средиземноморска диета

Изследванията за влиянието на Средиземноморската диета върху здравето и дълголетието показват, че тя е свързана с поддържане на по-голяма дължина на теломерите – защитните накрайници на хромозомите, които определят способността на клетката за делене, физиологичните ѝ функции и продължителността на живота ѝ и намаляване на хроничните микровъзпаления. А това забавя стареенето и предпазва от хронични заболявания – включително сърдечносъдови, невродегенеративни (деменция, Алцхаймер) метаболитни (диабет), онкологични и т. н.

Здраве, хранене и дълголетие

Начинът на живот и дълголетието в здраве

Освен с близка по съдържание диета, животът на столетниците в сините зони има и други общи белези:

  • постоянна физическа активност – цял живот те са упражнявали физически труд и продължават да работят – за производство и осигуряване на растителната храна, отглеждане на животни, риболов, поддръжка на къщата, продължителни ежедневни преходи пеш и т. н.
  • консумиране на малки количества алкохол (вино) или тотално въздържание;
  • достатъчно сън – обикновено от стъмване до зазоряване и др.

Всеки ден, в който храненето ви и начинът ви на живот се приближават към храненето и начина на живот на хората от сините зони, правите нещо добро за здравето и дълголетието си и за качеството си на живот. Опитайте – може би още от днес?

Прочетете още:
„Средиземноморска диета“

„Теломерите и значението им за стареенето“
„Интуитивно хранене“

 

 

 

Оставете коментар

Абонирай се за нашия бюлетин:

Scroll to Top