Детското меню

през есента и зимата

Навлизаме в студения сезон. И съвсем нормално изниква въпросът как да подредите детското меню така, че въпреки по-бедния избор на пресни плодове и зеленчуци през късната есен и зимата да им осигурите пълноценно хранене, без излишество на калории.

Подбирайте внимателно продуктите

На пръв поглед през есента и зимата пазарът предлага изобилие от плодове и зеленчуци. Но не се прехласвайте особено по прехвалени чуждоземски суперхрани. Дори наистина да имат чудодейни свойства, за да издържат на дългия път и още по-дългото съхранение, те често се берат почти зелени – преди да се формират чудодейните им съставки. Освен това са третирани с химикали, които не бихте искали да включите в менюто на детето си.

Затова предлагайте повече местни храни в сезона на зреенето им и в нормалния срок на съхранение. От плодовете през есента и зимата това са ябълки, круши, грозде, дюли, тиква, райски ябълки, мушмули, дори нарове има с български произход. Разбира се, купувайте цитруси и банани, но проверявайте откъде идват и с какво са третирани. Същото е валидно и за зеленчука.

Да използвате ли консерви?

Стига да не са приготвени с много сол и с много захар, консервите ще ви свършат добра работа в подготовката на детското меню. Някои съставки, като ликопена в доматите, се усвояват по-лесно след термична обработка. Стерилизираните в буркани добре узрели плодове без добавяне на вода и захар носят аромата и сладостта на лятото. Нектари и пюрета – напълно натурални – също можете да си правите сами без никакви добавки – примерно от праскови, от ябълки.

При желание за най-малките можете да замразявате плодове и пресни плодови пюрета в еднократни дози и да ги ползвате през есента и зимата.

Ферментиралите храни също трябва да присъстват в детското меню. Те са източник на фибри, пробиотици, много витамини и минерали, също на биоактивни съставки, добавени при ферментацията.

Дайте предимство на готвените храни

Те са по-лесно усвоими, изискват по-малко калории при храносмилането. Топлата супа загрява, хранителна е, регулира стомаха. На практика – можете да я приготвите с всичко – с месо и без месо, с много зеленчуци или само с един вид, по-редичка или под формата на крем-супа. Пилешката дори има славата на лечебна при простуди и неразположения.

За детското меню избирайте постно крехко месо. При възможност редувайте пилешко, телешко, свинско, агнешко. Не пропускайте рибата. Постарайте се зеленчуците по-често да са задушени или на пара. Варивата са богати на растителен протеин и фибри. Пълнозърнестите засищат и дават енергия.

Разнообразие и вкус в менюто през есента и зимата ще внесат тикви, моркови, червено цвекло, репи и други кореноплодни, картофи и зеле, броколи, брюкселско зеле, спанак и салати, лук, чесън, праз, зелени подправки и т. н.

Как да подредите зимното меню на детето си?

Това зависи от възрастта му, от индивидуалните му вкусове и предпочитания, от здравословното му състояние. Добре е да се консултирате и с лекаря си – особено ако детето има специфични хранителни потребности и непоносимости.

Принципно можете да редувате постен ден и ден с месо. Два пъти седмично нека животинският протеин идва от риба. Яйцата стават и за закуска, и за основно ястие – зависи как ги приготвяте. Не бива да пропускате млечните – като чаша прясно мляко, половин кофичка кисело, малко сирене, кашкавал и масло също. Можете да ги влагате в ястия, десерти, да ги поднасяте като пастети.

Вместо с вафли, бисквити и торти обогатете менюто с ядки, семена, сушени плодове, печени ябълки, дюли, тиква. Лесно можете да приготвяте домашни барчета и крекери от семки и ядки, подсладени с фурми и/или мед.

Всеки от нас има своите предпочитания към храната и е съвсем естествено да ги насажда и на децата си. Но се постарайте все пак да им поднасяте всичко – гответе зелен фасул, дори и да не го обичате, не наливайте млякото през цедка, защото вие не понасяте каймака.

Дали става дума за захранване на бебето, за формиращите се вкусове около 2 до 4 годинки или за ранната училищна възраст – през есента и зимата осигурете разнообразно и богато меню на слънчицето си. То максимално ще покрива хранителните му потребности през зимата и ще подкрепя здравето му. Какво да искате повече!

Прочетете още:
„Бебето преминава към обща храна“

„Снаксове и чипсове – възможно ли е да са полезни“
„Здравословно хранене на малките ученици“

 

Оставете коментар

Абонирай се за нашия бюлетин:

Scroll to Top