Гроздето

– наслада и здраве

Златно-кехлибареното грозде е ароматно, сладко и хрупкаво. Крие в себе си впечатляващ комплекс от полезни биоактивни вещества и, освен че засища, носи много ползи за здравето. Достъпно е почти от средата на лято до сред зима (местното производство). 100 грама от вълшебния плод съдържат около 60-70 калории.

Защо гроздето се смята за един от най-полезните плодове?

Дали е бяло, черно или розово – гроздето се отличава със своя състав. Сладките зърна ви доставят богат набор витамини – С, Е, К, В1, В2, В3, В4, В5, В6, В9. Източник са на калий, манган, фосфор, желязо, магнезий, калций, цинк, натрий.

Но това, което привлича подчертания интерес на учените, са биоактивните фитохимикали, които имат буквално живително действие върху организма на клетъчно ниво. Сред тях са ресвератрол, катехини, процианини и проантоцианидини, кемпферол и кверцетин, фенолни киселини (галова, кафеена, кумарова, ферулова), бета каротин, лутеин и зеаксантин, плодови киселини, танини, ензими, антибактериални вещества, фибри, глюкоза, фруктоза и др. Глюкозата дори се нарича гроздова захар.

Разбира се, съставът варира според сорта, според мястото и начина на отглеждане. Смята се, че тъмните сортове са по-богати от светлите.

Удивителният комплекс фитонутриенти от гроздето преминава почти непокътнат във виното, при това допълнен при ферментацията с вещества от жизнената дейност на бактериите. Няма начин да не сте чували за така наречения „френски парадокс“ – добрата форма и здраве на французите, въпреки щедрата на мазнини и сладкиши кухня, се обяснява с чашата червено вино на обяд и/или на вечеря.

Гроздето 1

Какви ползи носи гроздето на организма?

Активните съставки от гроздето се включват в множество биохимични реакции в човешкия организъм и оказват многостранна подкрепа на различните жизнени системи. С похапването на грозде, вие можете да разчитате на:

  • сериозна антиоксидантна защита на клетките, активните субстанции и тъканите;
  • противовъзпалително действие, което, като потиска възпаленията, оказва превенция на хроничните заболявания – включително ставните;
  • подкрепа за сърцето – понижаване на артериалното налягане и намаляване вероятността за атеросклероза;
  • предпазни функции за зрението, упражнявани от лутеина, зеаксантина и ресвератролът;
  • свойството му да пречи на мутиралите клетки да се размножават още преди да са станали ракови;
  • стимулиране на имунната система, на работата на бъбреците и черния дроб; принос към забавяне на стареенето и постигане на дълголетие, защита от Алцхаймер и подобряване работата на мозъка; подобряване състоянието на кожата и косата и т. н.

Гроздето е с нисък гликемичен индекс  (43-53), не повишава рязко кръвната захар и затова може да се консумира от диабетно болни, като се включва в общото разрешено количество въглехидрати.

Много от изследванията са направени в лабораторни условия или върху мишки. Не е сигурно, дали техните резултати могат да се пренесат коректно върху човешкия организъм. Въпреки това е ясно, че гроздето е пълноценна, лесноусвоима храна, която подкрепя здравето на организма и защитните му сили. Затова не пропускайте да го предлагате на близките си и да подслаждате деня си с него. За максимална полезност го хапвайте с кожицата и семките.

Прочетете още:

„Грозде и бременност“

„Грозде – за красива кожа“

„Антиоксидантите“

 

Оставете коментар

Абонирай се за нашия бюлетин:

Scroll to Top