Биологичният часовник

каква е ролята му за здравето?

За биологичния часовник и циркадните ритми сте чували най-малкото при дискусиите около смяната на часовото време. Един от най-сериозните аргументи на противниците на тази смяна е точно принудителното нарушаване на биоритмите на човешкия организъм и предизвикване на всички неблагоприятни последици от това.

Какво представляват циркадните ритми

Въртенето на планетата около оста ѝ и възникващият от това денонощен ритъм, редуването на светлина и тъмнина обуславят естествения ритъм на работа на човешкия организъм. Функциите на неговите органи и обмяната на веществата протичат с редуване на моменти на повишена активност и покой и това редуване оформя цикъл с продължителност от около 24-25 часа. Повторението пък на тези цикли се нарича циркаден ритъм.

Как да разбираме понятието „биологичен часовник“

Ако за известен период следвате сигналите на тялото си и се храните само когато изпитвате глад, заспивате, когато ви се спи, и се събуждате без аларма, за около десетина дни ще установите, че неволно спазвате едно доста точно разписание, повтарящо се на всеки 24 часа. Или – следвате естествените си циркадни ритми, като моментите на хранене, заспиване и събуждане се определят от вътрешното ви усещане за време – вашият биологичен часовник. Смята се, че това е и най-здравословният ритъм на покой и активност.

Биологичният часовник не е просто понятие за по-лесно обясняване на нещата. Учените, открили точния механизъм, по който работи той, получиха за откритието си Нобелова награда през 2017 година.

Биологичният часовник 1

Биологичният часовник и съвременният начин на живот

Биологичният ни часовник се настройва от природния денонощен цикъл и не зависи от желанията ни. В същото време начинът ни на живот не е съобразен изобщо с естествения ход на денонощието и редуването на тъмно и светло, с естествените цикли на покой и на активност.

Когато работите на смени, доработвате вкъщи или досред нощ се забавлявате по купони, вие нарушавате естествения ред за работа и почивка на отделните органи и жизнени системи. Пречите на пълноценното протичане на процесите на пречистване и обновяване на тъканите. Не се отделят хормоните, които се синтезират по време на сън, и в ендокринната система настъпва хаос. Мозъкът не успява да сортира новополучената информация, да се освободи от излишната и да регенерира клетките си. Енергийните запаси се изчерпват и се включват компенсаторни механизми като вълчи апетит и непреодолимо желание за сладко.

Когато случаите са инцидентни, организмът ги преодолява. Ако режимът ви, дори и да не е съобразен с денонощните ритми, е постоянен, циркадните ритми се изместват, биологичният часовник се адаптира и макар и не в най-добрия вариант, организмът се справя. Но ако резките промени в денонощната ви активност са чести, те пречат на адаптацията, циркадните ритми се разстройват, биологичният часовник се дисбалансира. Не успявате да си почивате и възстановявате адекватно, губите тонус и енергия, имунната ви система отслабва и сте лесно податливи на стрес и умора, на инфекции и системни заболявания. Подобни са признаците при честа смяна на часовите пояси при летене със самолет.

За жалост, днес за повечето хора остава невъзможно следването на естествения денонощен ритъм на живот. Затова, дори и да работите на смени, опитвайте се да се придържате максимално към еднотипно дневно разписание, което облекчава максимално биологичния ви часовник и щади здравето ви.

 

Оставете коментар

Абонирай се за нашия бюлетин:

Scroll to Top