Хранителните добавки

 – какво трябва да знаете за тях?

Хранителните добавки са лесен начин да си набавите недостигащите ви хранителни вещества. Те са доставчик на всички важни нутриенти – витамини, минерали и микроелементи, ферменти, аминокиселини, всевъзможни биоактивни вещества, повлияващи благотворно едни или други жизнени функции. Въпросът е, познавате ли спецификите на хранителните добавки, могат ли те да ви навредят и редно ли е да се приемат без лекарско предписание.

Недостиг и излишък на нутриенти

Всички знаем, че недостигът на витамини и минерали води до характерни нарушения в работата на организма, а хроничният дефицит предизвиква сериозни заболявания. Вреден обаче е не само недостигът.

Вътрешната среда на тялото е фино балансирана. Жизнените процеси протичат при точно определени нива на веществата, участващи в биохимичните реакции. Както недостигът на всяко от тях, така и излишъкът му (по-високата концентрация) затруднява реализацията на обмяната. Затова прекаляването с хранителни добавки не води до нищо добро.

Колкото по-специализирани са те, толкова по-важно е да се консултирате за приема им с лекаря си. Примерно – отслабналата имунната система води до чести настинки и инфекции. Но прекалено активната имунна система причинява автоимунни заболявания, като атакува собствените клетки и тъкани. Затова имуномодулаторите са нож с две остриета и не бива да си ги изписвате сами.

Какво е бионаличност?

Това е количеството активно вещество, което достига непроменено до кръвта и се използва от организма по предназначение. Фактът, че в два продукта има еднакво количество активно вещество, още не значи, че те са с еднаква бионаличност. Примерно – магнезиевите органични съединения (магнезиев глюконат, тауринат) са с по-висока усвоимост от неорганичните (магнезиев хлорид, оксид, карбонат).

Друг христоматиен пример са разликите при усвояването на синтетичните и натуралните витамини. Те имат идентични структури и въпреки това пречупват различно светлината. Натуралният витамин Е я пречупва надясно и се изписва като d-алфа-токоферол. Синтетичният – надясно и наляво и се бележи като dl-алфа-токоферол. Организмът усвоява много по-зле синтетичния витамин Е и той е с много по-малка бионаличност от натуралния.

Затова четете внимателно опаковките. Вярно е, че продуктите с по-висока бионаличност са обикновено по-скъпи. Но ако в момента не можете да си позволите натурални хранителни добавки, то по-добре си набавете пресни плодове и зеленчуци.

Хранителните добавки 1

Специализирани хранителни добавки

Това са продукти, предназначени за конкретна категория потребители – за жени и мъже, за деца и възрастни. Има формули, създадени за подкрепа на определени органи – примерно – на черния дроб, както и такива за интензивно подхранване на кожата и придатъците ѝ – коса и нокти. Други са за конкретни заболявания – примерно за ставните.

Трябва да имате предвид, че специализираните добавки са с различни съставки и различни дозировки. Така спортните суплементи, за да отговорят на завишените потребности на подложените на високи натоварвания спортисти, са със значително по-високи дозировки. Някои от съставките им са специфични – да речем – протеини и аминокиселини, от които нетрениращите просто нямат нужда.

Хранителните добавки имат своите специфики. Непознаването им може да доведе до несполучлив избор, предозиране и последващи проблеми. Затова ако смятате, че имате нужда от друго,освен от витамин С, консултирайте се с лекаря си или с фармацевт.

Прочетете още:

„Анти-оксидантите“

„Бирената мая“

„Хранителните добавки“

 

Оставете коментар

Абонирай се за нашия бюлетин:

Scroll to Top