от гестационен диабет

Как да намалите риска от гестационния диабет?
При гестационния диабет организмът на бременната жена не успява да произведе достатъчно инсулин, за да разгради глюкозата. Затова нивото ѝ в организма остава високо.
 
Какви са последиците от гестационния диабет за бебето и за вас
Основните рискове в този случай са два – преждевременно раждане и затруднено естествено раждане, поради наднормено тегло на бебето. Последното от своя страна може да предизвика допълнителни проблеми – счупване на кост, недостиг на кислород и увреждане на мозъка. Затова в повечето случаи, при гестационен диабет лекарите препоръчват раждане със секцио.
След раждането бебето може да е с ниска кръвна захар, а по-късно, може да има проблеми с килограмите. За да се избегне рискът, теглото на бебето трябва да се следи редовно и стриктно да се спазват препоръчаните от лекарите мерки.
При майката гестационният диабет изчезва заедно с появата на бебето, но рискът да се разболее от диабет се повишава. Затова около 12 седмици след раждането се препоръчва изследване.
 
Какви са симптомите
Всъщност няма ясно изразени симптоми. За всеки случай, между 24 и 28 гестационна седмица лекарят назначава изследване обременяване с глюкоза, за да провери дали всичко е наред.
 
Тревожен сигнал може да бъде рязкото наддаване на килограми. Нормално е да качвате максимум килограм, килограм и половина на месец. В случай, че не сте била твърде слаба или по-пълна преди забременяването, трябва да качите 11 до максимум 13 килограма за цялата бременност.
 
Добре е да сте особено бдителна, ако сте с наднормено тегло, членове на семейството ви са болни от диабет, имала сте предишна бременност с гестационен диабет или сте родила бебче с наднормено тело.

diabet1
Как да намалите риска от гестационен диабет
Угаждайте си в рамките на разумното. Не се водете по приказката, че щом сте бременна, трябва да се храните за двама. Трябват ви 300 допълнителни калории през втория триместър и до 450 допълнителни калории през третия. И със сигурност не е добра идея да ги получавате от торти, вафли и бонбони.
Ограничете сладкото и тестените храни, а ако можете, ги избягвайте напълно. Ако ядете паста, нека е пълнозърнеста. Хапвайте 1 до 2 филийки пълнозърнест хляб веднъж дневно. По време на останалите хранения го заменете с картофи или ориз.
Наблегнете на месото – варено, задушено или печено.
Хапвайте риба веднъж седмично.
Ограничете пърженото и панировките.
Включете в менюто си боб, леща, грах, броколи, домати, спанак и всякакви зелени листни зеленчуци.
Спокойно можете да ядете маслини, мляко, сирене, кашкавал.
Яжте плодове със среден и нисък гликемичен индекс, тоест избягвайте банани, грозде, пъпеш и диня.
Добре е да се ограничавате в пиенето на прясно изцедени плодови сокове, които ви се струват толкова полезни. Всъщност в тях няма фибри, няма го „месото“ на плода и вие консумирате най-вече неговата захар.
За газирани напитки и фабрични сокове с добавена захар дори не помисляйте.
Не се отказвайте от редовна физическа активност под предпог, че сте бременна. Напротив, упражненията и раздвижването са полезни за вас. Най-безопасно е сравнително бързото ходене, при което пулсът ви се учестява и се изпотявате. 30 минути всеки ден са напълно достатъчни. Ако пък не се чувствате комфортно да ходите бързо, правете бавни, но дълги разходки всеки ден. За вас е полезно да вървите. Ако все пак усетите дискомфорт или болка, или се задъхвате прекалено, спрете и си почивайте.
Разумната диета и всекидневното физическо натоварване ще държат гестационния диабет далеч от вас и бебето ви.

Оставете коментар

Абонирай се за нашия бюлетин:

Scroll to Top