какво е това и какви са полезните му свойства

– какво е това и какви са полезните му свойства

Не знаем дали сте хапвали тученица, но със сигурност сте виждали. Доскоро в България тя беше възприемана само като бурен и бабите безмилостно я изкореняваха от градините си. Тученицата е тревисто растение с официалното име Portulaca oleracea, наричаме я още щир. Растението е започнало да вирее за пръв път в Индия, но днес може да се намери по целия свят.

Как изглежда тученицата и каква е на вкус

Тя е с меки, сочни, месести листа – леко кисели със солен привкус. Цветните пъпки на растението също стават за ядене. Ако тученицата е млада, може да се похапват и стъблата й. От семената й пък се прави черен чай. Защо да ядете нещо, което доскоро се е смятало за бурен?

Полезни свойства на тученицата

Подпомага здравето на сърдечно-съдовата система. Тученицата е богата на α-линоленова киселина и съдържа повече омега-3 мастни киселини отколкото някои риби. Това я прави верен помощник в превенцията на сърдечно-съдови заболявания.

Грижи се за здравето на очите, лигавиците, кожата. Растението е с високо съдържание на витамин А – един от най-важните витамини за здравето на очите, кожата и лигавиците.

Укрепва общото здравословно състояние и дава енергия.  Тученицата е невероятен източник на витамин С, витамин В-комплекс, желязо, магнезий, калий и калции. Ако хапвате от нея редовно, тя ви дава и немалко количество рибофлавин и каротеноиди.

Помага ви да регулирате теглото си. Добавете я към диетата си, тя съдържа много малко калории – 16 ккал/100 г – и мазнини.

Тученица

Как да приготвям тученица

Най-добре е да се ядат пресни листа. Можете да ги съхранявате в хладилника си до 3 – 4 дни. Измивате ги, след което можете да ги направите на салата или да ги сварите на пара. Задушена, тученицата е отлична гарнитура за риба и птици. Може да се готви с ориз и да се добавя към супа и къри.

Странични ефекти

Добре е да знаете, че тученицата е с високо съдържание на оксалова киселина. 100 грама листа съдържа 1,31 грама от нея. Това е повече и от спанака – 0,97 г/100 г. Затова е добре хората с установени оксалатни камъни в пикочните пътища да избягват консумацията й. Всички останали могат да похапват спокойно от нея, не са регистрирани други странични ефекти.

Прочетете още:

Шизандра – какво е това

Пшенични трици
Грозде

Оставете коментар

Абонирай се за нашия бюлетин:

Scroll to Top