Тофу – соевото сирене

В тофу има всичките 8 аминокиселини, които човешкият организъм не произвежда. Богато е на витамини от групата В и е източник на фосфор...

Името на продукта идва от японски и е съставено думите „то“ (соеви зърна) и „фу“ (сирене). Тофу се получава, като соевите зърна се накисват, надробяват и филтрират. Отделилото се соево мляко се сгъстява на извара, която се пресова. Процесът е подобен на правенето на сирене от мляко.
Внимание: Често пшеничният глутен или сейтан, задушен или изпържен в азиатските или вегетариански ястия, погрешно се нарича „тофу“.
В 100 г тофу се съдържат 7 г белтъчини, 4,2 г мазнини, 2,4 г въглехидрати и 0,1 г влакнини. Белтъчините на това своеобразно сирене са растителни, поради което то е важен продукт за вегетарианците. Тофуто е и много подходящо за диети при някои заболявания, защото не съдържа холестерол. Соевото сирене съдържа голямо количество линолева киселина, която способства за разрушаването на холестерина и други вредни мастни отлагания в кръвоносните съдове.
В тофу има всичките 8 аминокиселини, които човешкият организъм не произвежда.
Богато е на витамини от групата В и е източник на фосфор, магнезий, калий, натрий. Известно е, че след яйцата в него има най-много лицитин, който укрепва нервната система.

Консумация
Отделилата се течност в опаковката с тофу се излива, сиренето се изплаква под струя студена вода и се подсушава с книжна салфетка. Нарязано на парчета, то може да се овкуси с подправки или да се маринова с доматен сос, зехтин, чеснова кашица, сол, смлян черен пипер и малко босилек и др.
Парчетата тофу могат да се консумират директно, да се запържат в тиган или да се запекат на скара. Поднасят се като самостоятелно предястие или гарнитура, заедно със зеленчуци. Тофу е чудесно в салати.
То може и просто да бъде подправено само с лимонов сок или оцет.

Историята на тофу
Соевото сирене се използва в Китай от около 200 г. пр. Хр. Китайска легенда гласи, че за пръв път го приготвя случайно един китайски готвач от соево пюре. Днес тофуто е един от най-използваните продукти в азиатската кухня, който все по-широко навлиза и във вегетарианското меню.
Универсален и икономичен, този продукт е същевременно нискокалоричен. Има свойството като гъба да поема ароматите на останалите продукти и много добре се съчетава с различни храни. Особено подходящ е за хора, страдащи от сърдечни и стомашни заболявания и такива с алергия към месо и яйца.

Рецепти
Зеленчуци с тофу (4 порции)
Продукти: 150 г тофу, 200 г броколи, 100 г зелен грах, 1/2 стрък праз, 1 зелена чушка, 150 г соеви кълнове, 3 склидки чесън, 1 с.л. настърган джинджифил (или 1/2 с.л. на прах), 2 с.л. олио, 3 с.л. соев сос, 1 с.л. сусамово олио.
Приготвяне: Нарязаното на ленти тофу се измива и подсушава в салфетка. Броколите се бланшират във вряща подсолена вода за 2 мин. Изваждат се и веднага се слагат в студена вода. Останалите зеленчуци се измиват и нарязват на ивици. Тиганът се загрява на силен огън с малко олио и тофуто се запържва от всички страни до зачервяване. В същата мазнина се запържва първо празът за 2-3 мин, чушките, броколите, грахът, соевите кълнове, чесънът и джинджифилът с постоянно бъркане. Добавя се тофуто и ястието се оставя на огъня за още 2 мин. Поръсва се със сусама и соевия сос.

Майонезена салата с тофу и кисели краставици
Продукти: 450 тофу, 3 кисели краставички, 1 средна глава лук – нарязани на кубчета, магданоз, 2 склидки чесън (ситно нарязани или счукани), 300 г майонеза, черен пипер и сол на вкус.
Приготвяне: Продуктите се слагат в в купа, подправят се със сол и черен пипер. Добавя се майонезата и всичко се разбърква още веднъж.

Тиквички с тофу
Продукти: 400 г тофу, 800 г тиквички, почистени и нарязани на кръгчета, 2 яйца, 1-1/2 ч.ч. Мляко, 2-3 с.л. брашно, сол, черен пипер на вкус, 4 с.л. зехтин (олио).
Приготвяне: Тиквичките се подсоляват, овалят в брашно и нареждат с намазана с олио тавичка. Запичат се във фурната до омекване. Отгоре се нарежда нарязаният на ситни парченца тофу с разбитите мляко и яйца. Запича се до златисто и се сервира топло.

Бананов крем с тофу (4 порции)
Продукти: 500 г тофу, 250 г зрели банани, 100 г захар, 1 ванилия
Приготвяне: Тофуто и банаите се нарязват на малки парченца, добавят се захарта и ванилията. Всичко се разбива с миксер на гладък крем. Разпределя се в купички и се охлажда в хладилник.

Оставете коментар

Абонирай се за нашия бюлетин:

Scroll to Top