Гукането, първите припявания „ма-ма-мам“, „ба-ба-ба“, „та-та“ отдавна са отминали. Вълненията около прохождането са история. Сега очакванията ви се съсредоточават върху проговарянето. Дебнете всеки звук, всяка нова сричка и изпусната дума. Недоумявате, защо слънчицето ви явно разбира всичко и дори изпълнява прости команди, но бърбори неразбираемо, вместо да говори. Би трябвало вече да сте научили, че бебето ви си има собствен ритъм на развитие и няма смисъл да го сравнявате с другите.
Кога все пак е нормално да проговори бебето
Смята се, че между годинка и две е нормално да се появят първите разбираеми думи и прости фрази. Границите са много разтегливи не само като време, но и като обем. От десетина до 50-60 активно използвани думи – всичко е нормално.
До около 3 годишна възраст хлапето натрупва няколкостотин думи, речта му е в значителна степен свързана и разбираема, макар че често думите са неправилно произнесени и фразите са граматически неправилни. Постепенно то започва да разговаря, да използва предлози, прилагателни, езикът му се усложнява и усъвършенства.
Случва се и напълно здрави и нормално развиващи се деца да не говорят до около третата година, че и след нея. Това все още не значи, че има проблем в развитието им. В повечето случаи до около 4тата година малчуганите изравняват езиковите си умения, независимо кога са проговорили.
Бабите твърдят, че вие сте проговорили по-рано
Всъщност – прави са. През последните едно-две десетилетия се отчита осезаемо забавяне на проговарянето по принцип. Обяснение се търси в неконтролируемите потоци информация, които ни заливат – включително бебетата. Тя затормозява незрялата нервна система на малките. Те са поставени в условия, в които формират ранни навици и умения, свързани с дигиталните устройства, и всичко това изисква ресурс. Вероятно и вие сте виждали хлапета, които не говорят още, но пък си пускат сами клипчета в You Tube на маминия телефон. Майките и бащите им наистина проговаряха по-рано, поставени в среда, в която нямаше какво да отвлича вниманието им и да се конкурира с формирането и развитието на говорните и езикови умения.
Злоупотребата с дигиталните устройства обаче не води до нищо добро. Психолозите твърдят, че и най-добрите клипчета и филмчета не могат да заменят общуването с възрастните. В тази ранна възраст децата се учат само ако е налице обратна връзка, положителна реакция, одобрение за усилията им. А телефонът, таблетът и телевизорът не осигуряват подкрепата, която им е нужна, за да продължат напред.
Може би все пак детето има проблем
Ако детето ви подминава двете години, но произнася само някои думи, не проявява интерес към книжките, не имитира действията и говора ви, не реагира на името си, не се справя с изпълнение на инструкции, изискващи повече от едно действие, или има други притеснителни прояви, потърсете консултация от педиатъра си. При нужда той ще ви насочи към специалист. Колкото по-рано се открият евентуалните проблеми, толкова по-резултатно е справянето с тях.
Когато детето няма здравословни проблеми, но очевадно забавя проговарянето, освен интензивното общуване с него, четенето на книжки, разказването на приказки и пеенето, може би ще помогнат по-активните контакти с деца. Случва се само за няколко месеца в детската градина малчуганът да проговори и да навакса, настигайки връстниците си.
Прочетете още:
„Как да помогнете на детето да проговори“
„Пълзенето в развитието на детето“