Използването на компютъра е като използването на всеки друг инструмент – някой трябва да ви научи за какво служи и как се работи с него. Как да подходите, за да усвои детето ви нужните умения и да избегнете рисковете, които носи продължителното заседяване през монитора?
Избирайте внимателно подходящото съдържание
Клипчето, играта, приложението, с които ще започнете опознаването на компютъра, трябва да са подходящи за възрастта на детето. Не бива да го плашат и стряскат, не бива да са прекалено сложни. Качеството на образа и звука трябва да е високо, изразната стилистика – разбираема. И най-интересната игра за по-големичките може да е свръхстимулираща за по-малките, да ги пренатовари и превъзбуди, да ги изтощи емоционално и психически.
Свържете виртуалния свят на компютъра с реалния
Това е особено важно за най-малките. Те ще гледат прехласнато движещите се шарени образи, дори и да не ги разбират. Скоро ще се почувстват отегчени и ще искат други и други, още и още. Не го допускайте. Коментирайте видяното. Свържете го със знанията, които човечето вече има – с мечето, с което всяка вечер заспива, с цветята, които растат на балкона, с малките пиленца в гнездото на дървото в градината. Пренасяйте не само реалния свят във виртуалния, но и обратно – ако във филмчето детето помага на мама да направи сладки, направете и вие заедно курабии.
Превърнете незабелязано забавлението с компютъра в учене
Точно както правите, когато четете книжка, първо обяснявайте, а при второто гледане задавайте въпроси – какво се случва, кой е добрият и кой е лошият, кой му е любимият герой? Когато започне да работи с приложения – разпитвайте го какво прави, защо и как го прави, какво очаква да се получи и т. н.
Използвайте безкрайните възможности, които ви дава компютърът, за онагледяване и на най-сухото учебно съдържание. В мрежата можете да намерите клипчета за покълването и растежа на различни растения и протичането на различни химически реакции, анимирани модели на атома и слънчевата система, богат илюстративен материал по история и невероятни карти и снимки на далечни земи и морета.
Насочвайте внимателно интересите на детето
В интернет ще намерите платени и безплатни курсове за чужди езици, по музика и танци, по програмиране, по рисуване – на практика по всичко. Като имате предвид интересите на хлапето, подберете най-подходящите. При първите няколко урока присъствайте и вие. Помогнете му да се ориентира, покажете му как да се включва в консултациите на живо. Следете да се подготвя добре.
Социалните мрежи
Както и да се стараете да го избегнете, рано или късно детето ви ще направи свой акаунт в социалните мрежи. Постарайте се вие да сте този, който ще му помогне, ще му обясни правилата и възможностите. Опитайте се да му внушите, че трябва да е изключително внимателно с кого контактува и се сприятелява. Научете го какво значи лична информация и защо не бива да я споделя онлайн. Поговорете за качването на снимки и за рисковете при сваляне на съдържание – особено нелегално.
Задайте времето за работа с компютъра
Договорете времето, което смятате, че детето ви може да прекарва пред монитора. Бъдете твърди и последователни. Можете дори да обсъдите как ще се увеличава то с порастването му или с необходимостта да се обучава дистанционно. Не забравяйте – става дума за времето пред екран въобще – в това число и пред телевизора. Не допускайте пристрастяване. Подгответе си план, с какво ще привлечете вниманието му и ще сведете заниманията на компютъра до минимум, ако забележите подобни признаци.
Бъдете максимално откровени, когато предприемате мерки за контрол
Когато решите да предприемете мерки за родителски контрол, кажете го на детето си. Рано или късно то ще разбере, че го правите и ще ви бъде много сърдито, ако не сте му казали предварително. Пък и ако трябва да сме честни – да запазите доверието му и то само да ви разказва с кого общува, какво качва и сваля, какви сайтове посещава е най-сигурният начин да сте наясно с онлайн живота му. Дори ще можете незабелязано да влияете на изборите и поведението му.
Започна нова учебна година, в която дистанционното обучение – дори на деца, които не умеят да четат и нямат навици за учене – отново е повече от вероятно. Това засилва отговорността ви на родители и въпреки че имате достатъчно ангажименти и трудности – става дума за вашето дете! Помогнете му, бъдете негов посредник във връзката му с компютъра!
Прочетете още:
„Родителският контрол – интернет и децата“
„Дигиталните деца и дядо Коледа“
„Децата и компютрите – неизбежната връзка“