functional_food1
11.01.2019

Функционални храни

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading ... Loading ...   |   0 Коментара

Може би вече сте чували за функционалните храни. Ако сте останали с впечатление, че това е друго наименование на суперхраните или на медицинските храни, грешите.

Какво представляват функционалните храни?

Понятието се появява около 80те години на миналия век в Япония. То обозначава храни, които, освен че засищат глада, влияят благотворно върху една или повече функции на човешкия организъм, намаляват опасността от определено заболяване и/или подобряват здравословното състояние на потребителя.

Те могат да са от животински или растителен произход. Преработени са и преработката им се изразява в:

  • повишаване на концентрацията на някоя от естествените съставките (витамини, минерали и др.);
  • добавяне на нова съставка, която усилва активността на храната и увеличава полезността ѝ (пробиотици, антиоксиданти);
  • премахване или модифициране на съставка, трудна за усвояване (хидролизиране на белтъчини);
  • заместване на не особено полезна или трудно усвоима съставка с по-полезна и по-лесна за усвояване и т. н.

Не всеки салам с добавен витамин С или маргарин с фибри е функционална храна. В САЩ това са изделия със запазена марка и се одобряват от Агенцията по храните и лекарствата (FDA). По подобен начин се утвърждават и функционалните храни в Япония (Foods for Specified Health USE – FOSHU). В Европа проблематиката около функционалните храни е уредена с Регламент 1924/2006. Създадена е и специална структура към Европейската комисия – Functional Food Science in Europe (FUFOSE).

Функционалните храни се маркират със специални знаци. Здравният знак обозначава връзката на храната с конкретната болест. Функционалният знак показва за кои функции на организма е препоръчителна.

functional_foods

Какви са съставките, които се влагат във функционалните храни?

Във функционалните храни се влагат много фитонутриенти – фибри, каротин, лутеин, антоцианидини, ликопен, флавонони, катехини, флавони, растителни стероли, феноли, фруктоолигозахариди, фитохормони, сулфиди, танини и т. н.

Популярни допълнения са колагеновият хидролизат, рибеното масло (омега-3 мастни киселини), растителните протеини, пробиотици и пребиотици, аминокиселини, минерали и витамини и др.

Естествени функционални храни

Зеленчуците и плодовете са естествени функционални храни – особено когато са отгледани по щадящ начин без изкуствени торове и химикали. Всеки път, когато консумирате доматен сок, сок от боровинка, листни подправки, сурови ядки, мед, чай от шипка и зелен чай, кисело мляко, пълнозърнести вие всъщност се възползвате от ценните свойства на функционалните храни.

Сред продуктите с най-изявени характеристики са соята и овесените ядки, чесънът, доматите и производните им, спанакът и зелевите, мазните риби, агнешкото, пуешкото, млечните, всички ферментирали продукти и т. н.

Какво да запомните за функционалните храни

Те не са лекарство, въпреки че всяка от тях е създадена за определено заболяване. Те са храна и доставят на организма основните хранителни вещества, типични за продукта. Имат добри вкусови качества. В същото време повлияват по-силно от обичайните храни определени функции на една или няколко жизнени системи и органи.

Функционалните храни се включват в диетата, съпровождаща лечението или се препоръчват като профилактика при хора, изложени на сериозни рискови фактори за едно или друго заболяване.

Ако ви се налага да консумирате функционални храни, четете добре етикетите.

Прочетете още:

 „Ферментиралите зеленчуци“

„Квас“

 

Етикети: , ,

Сподели:

Остави коментар