probiotic
07.01.2019

Ползите от про-биотиците

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading ... Loading ...   |   0 Коментара

Вече едва ли има човек, който да не знае, какво са пробиотиците – добрите бактерии, които живеят в организма ни, подкрепят храносмилането и имунитета и ни пазят от лошите бактерии. Според едно от най-кратките общоприети определения пробиотиците са „живи микробни хранителни добавки, които влияят полезно и благотворно на човека, подобрявайки и оздравявайки вътрешния микробен баланс”.

Хората най-често си ги представят като капсули в шишенца, но бактериите са навсякъде около нас – в почвата, водата, растенията, храната, в организмите на животните – и в нас. Най-популярни са лактобацилите, бифидобактериите и стрептококус термофилус. Пробиотична роля изпълняват още някои ентерококи (Enterococcus faecium) и дрожди (Saccharomyces boulardii и Saccharomyces cerevisiae).

Всеки има свой индивидуален микробиом

Микробиомът е съвкупността от микроорганизмите, които живеят в симбиоза с човешкия организъм. Те разчитат на нас за благоприятна жизнена среда и храна. Ние разчитаме на тях за производството на различни биоактивни вещества като ферменти (ензими), аминокиселини, витамини (особено от група В), бактериоцини (вещества, подобни на антибиотиците, които потискат развитието на лошите бактерии) и т. н.

Ние имаме почти 23 000 гени, микробиомът ни поставя в услуга още над 3 милиона гени. Симбиозата ни с него е толкова дълбока, че някои жизненоважни за организма ни вещества дори не произвеждаме сами, а разчитаме за тях изцяло на пробиотиците.

Най-интересното е, че съставът на микробиома е много различен – не само в различните региони на света, но дори в различните области на една и съща страна, на едно и също населено място и в различните етапи на живота на един и същ човек. Има наблюдения, които установяват промени в индивидуалния микробиом според здравословното състояние, според вида заболяване, възрастта, дори при резки отклонения в теглото.

Всичко това кара учените да предполагат, че значението на пробиотиците за благополучието на човешкия организъм е много по-съществено от известното към момента.

probiotic1

Кога и защо да вземате пробиотици?

Вземайте пробиотици при проблеми с храносмилателната система, при диария, колити и синдром на раздразненото дебело черво. Ако често боледувате, помогнете на имунната си система с тях. Те ускоряват възстановяването след дълги боледувания и продължителни натоварвания. Добро съпровождащо лечение са при антибиотична терапия.

Добрите бактерии помагат при висок холестерол и при хипертония. На тях се възлагат надежди за повлияване на диабет и хепатит, за подкрепа на нервната система, дори за превенция на някои неопластични процеси. Може би много скоро доста функционални нарушения в организма ще се лекуват с подходяща комбинация от пробиотици.

А какво означава синбиотик?

Благотворното влияние на растителните фибри върху човешкото тяло е несъмнено. Инулинът представлява вид фибри, които достигат несмлени до дебелото черво. Там той се използва за храна от пробиотиците.  Затова го наричат още пребиотик.

Когато в пробиотичните продукти се вложи и пребиотик, той ускорява и улеснява бурното развитие на бактериите в червата и формирането на устойчиви колонии. Комбинацията между пробиотик и пребиотик осигурява на организма многократно по-голяма полза сравнено с приемане им поотделно, затова такава формула се нарича синбиотик.

Средата на зимата след новогодишните празници е точното време да се погрижите за организма си. Пробиотиците ще балансират храносмилането, ще оптимизират имунитета и ще донесат на тялото ви незабележими на пръв поглед ползи, които ще го направят по-здраво и по-жизнено.

Прочетете още:

 „Пробиотици“

Етикети: , ,

Сподели:

Остави коментар